Gezag en beslisbevoegdheid bij leeftijdscategorieën 12-/ 12-16/ en 16+ jaar
In de wet staan een aantal richtlijnen uitgewerkt over wie wanneer geïnformeerd wordt of beslissingen mag nemen in een zorgtraject van een kind/jongere.
Leeftijd 12- jaar
Ouder(s)/verzorger(s) worden geïnformeerd door de behandelaar en moeten toestemming geven voor een zorgtraject of voor een specifieke behandeling. Afhankelijk van de leeftijd van een kind wordt samen met ouder(s)/verzorger(s) bepaald hoe en wanneer een kind geïnformeerd wordt over het traject/de behandeling.
Leeftijd 12-16 jaar
Jongeren tussen de 12 en 16 jaar en ouder(s)/verzorger(s) worden geïnformeerd door de behandelaar en moeten toestemming geven voor een zorgtraject of voor een specifieke behandeling.
Leeftijd 16+ jaar
Jongere van 16 jaar of ouder worden door de behandelaar geïnformeerd en moeten toestemming geven voor een zorgtraject of voor een specifieke behandeling. RIOzorg vindt transparantie belangrijk en streeft, indien passend, altijd naar openheid en een gezamenlijke aanpak met de jongere en ouder(s)/verzorger(s) in een zorgtraject. De jongere is echter volgens de wet leidend in wat er gedeeld mag worden met ouder(s)/verzorger(s).
Uiteraard wordt alle privacygevoelige informatie altijd vertrouwelijk en volgens de meest recente richtlijnen behandeld, en gaan we zorgvuldig om met datgene wat een kind/jongere en/of de ouder(s)/verzorger(s) delen met behandelaren.
Klachten
RIOzorg staat open voor signalen van de cliënt. Bij ontevredenheid nodigen wij jongeren/ouder(s)/verzorger(s) uit om het gesprek aan te gaan met betrokken behandelaren. Mochten jongeren/ouder(s)/verzorger(s) zich na dit contact onvoldoende geholpen voelen of zich niet prettig voelen bij het aangaan van een dergelijk gesprek, dan kunnen zij contact opnemen met de teamcoördinator (telefonisch bereikbaar via het algemene telefoonnummer) of het klachtenformulier op de website van RIOzorg invullen. Bekijk hier de contactgegevens van RIOzorg.
De teamcoördinatoren kunnen, indien nodig, ook informatie geven over eventuele vervolgstappen. Voor verdere informatie over het klachten- en geschillenbeleid kunt u contact opnemen met de teamcoördinatoren of een e-mail sturen naar info@riozorg.nl
No show
No-show is aan de orde als een afspraak minder dan 24 uur van tevoren wordt afgezegd of als de afspraak is vergeten. RIOzorg heeft dan het recht de gereserveerde tijd in rekening te brengen. Uitzonderingen zijn onoverkomelijke omstandigheden, zoals sterfte in de eerstelijns, acute ernstige gezondheidsproblemen van het kind/de jongere en/of een van de betrokkenen (geen lichte verkoudheid), of ernstige hinder in het verkeer door een ongeval of extreme weersomstandigheden. No-shows die worden veroorzaakt door administratieve en/of communicatiefouten van RIOzorg vallen hier ook onder.
Indien een afspraak vanuit RIOzorg moet worden afgezegd of verplaatst wegens capaciteitsproblemen (locatie en/of ziekte), is er geen sprake van een no-show en kunnen jongeren en/of ouder(s)/verzorger(s) geen beroep doen op een onkostenvergoeding.
Gescheiden ouders
RIOzorg vindt het in het belang van het kind/de jongere essentieel om een samenwerking aan te gaan met het kind/de jongere en de ouder(s)/verzorger(s). De gesprekken bij RIOzorg vinden in principe dan ook altijd plaats met beide (gezagsdragende) ouders tegelijk. RIOzorg kan enkel een aanmelding verwerken en een traject voor diagnostiek of behandeling starten als beide gezagsdragende ouders hiervoor toestemming geven.
Bovendien verwachten we dat beide ouders gezamenlijk aanwezig zijn bij gesprekken in de diagnostiekfase en, waar nodig, bij gesprekken in de behandelfase. Belangrijke informatie vanuit RIOzorg wordt altijd naar beide ouders verstuurd, en wij verwachten van ouder(s)/verzorger(s) dat belangrijke informatie naar alle betrokkenen wordt gestuurd (dus ook naar de andere ouder/verzorger).
Stiefouders en/of nieuwe partners zijn welkom bij de gesprekken bij RIOzorg. Het is wel belangrijk dat de andere gezagsdragende ouder en de jongere hiervoor toestemming verlenen.
Vergoede zorg door de gemeente
RIOzorg heeft contracten met meer dan 300 gemeenten. Met een verwijsbrief of gemeentelijke toestemming van het wijkteam of CJG, en als u woonachtig bent in een gecontracteerde gemeente, wordt het behandeltraject bij RIOzorg meestal door de gemeente vergoed. Het zorgtraject bij RIOzorg kan pas starten na ontvangst van een beschikking vanuit de gemeente.
De aanvraag hiervoor wordt, in samenspraak met ouder(s)/verzorger(s) of de 16+ jongere, door RIOzorg ingediend bij de gemeente. Mocht een eerder afgegeven beschikking verlopen zijn of te weinig uren bevatten, dan kunnen wij pas weer zorg verlenen zodra een nieuwe, geldige beschikking is verstrekt door de gemeente.
In elke gemeente verloopt dit proces anders, wat gevolgen kan hebben voor de wachttijd. Regelmatig wordt voor de aanvraag van een nieuwe beschikking ook gevraagd om een inhoudelijke onderbouwing. In sommige gemeenten is een verlenging helemaal niet mogelijk.
Wat te doen bij spoedsituaties
RIOzorg biedt geen spoedzorg. Toch kan het voorkomen dat zich een spoedsituatie voordoet. Tijdens kantooruren (08.00 – 17.00 uur) kunnen jongeren en ouder(s)/verzorger(s) contact opnemen met behandelaren om te overleggen wat passende vervolgstappen zijn. Indien de vaste behandelaar niet aanwezig is en de vraag niet kan wachten, is het mogelijk via ons secretariaat een andere behandelaar te spreken.
Bij noodzakelijke (spoed)hulp buiten kantooruren verwijzen wij jongeren en ouder(s)/verzorger(s) naar de huisartsenpost in de eigen woonplaats. Iedere huisartsenpost beschikt over 24-uurszorg die jongeren en ouder(s)/verzorger(s) kan bijstaan en meedenken over wat te doen. In geval van acuut gevaar of een levensbedreigende situatie, zowel binnen als buiten kantooruren, moet altijd 112 gebeld worden.