Concentratieproblemen met AD(H)D

Concentratieproblemen met AD(H)D

Wat zijn concentratieproblemen?

Concentratieproblemen komen veel voor bij kinderen en jongeren met AD(H)D (Attention Deficit [Hyperactivity] Disorder). Deze kinderen raken snel afgeleid, hebben moeite om hun aandacht ergens bij te houden en handelen vaak impulsief. Dit gedrag wijkt af van de gemiddelde ontwikkeling van leeftijdsgenoten.

Hoewel ze zich vaak wel graag anders willen gedragen, lukt het hen niet altijd om hun aandacht, gedrag of impulsen te reguleren. Dit kan leiden tot problemen op school, thuis, in vriendschappen en later ook op het werk.

Typische kenmerken van AD(H)D

  • Moeite met aandacht vasthouden, zowel op school als thuis
  • Snel afgeleid door prikkels uit de omgeving
  • Impulsief gedrag zonder na te denken over de gevolgen
  • Moeite met plannen en organiseren
  • Regelmatig dingen vergeten of verliezen
  • Druk of rusteloos gedrag (vooral bij jongere kinderen)
  • Problemen in sociale situaties (bijv. snel conflicten)

Belangrijk: niet elk druk kind heeft AD(H)D. Het gaat om de mate waarin het gedrag het dagelijks functioneren beïnvloedt.

Wat zijn de verschillende vormen van AD(H)D?

De manier waarop AD(H)D zich uit verschilt per kind. In de officiële classificatie maken we onderscheid tussen drie beelden:

  • Gecombineerd beeld: zowel concentratieproblemen als hyperactief en impulsief gedrag zijn aanwezig. Dit komt het meest voor.
  • Overwegend onoplettend beeld (ADD): de aandachttekortsymptomen staan op de voorgrond. Kinderen met dit profiel zijn vaak dromerig, vergeetachtig of langzaam in tempo.
  • Overwegend hyperactief impulsief beeld: kinderen zijn vooral lichamelijk en verbaal onrustig en reageren zonder rem. Concentratieproblemen zijn minder duidelijk aanwezig.

Hoe vaak komt AD(H)D voor?

In Nederland heeft naar schatting 3,6% van de kinderen en jongeren tot 18 jaar een AD(H)D-diagnose. In een gemiddelde klas zitten meestal één tot twee kinderen met AD(H)D.

De verhouding jongens versus meisjes is ongeveer 2:1. Bij meisjes komt vaker het onoplettende type voor, waardoor signalen minder zichtbaar zijn. Dit kan ertoe leiden dat meisjes minder snel worden herkend en doorverwezen voor onderzoek of behandeling.

Behandeling van AD(H)D bij RIOzorg

AD(H)D is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis, en dus geen gevolg van verkeerde opvoeding of gedrag. De behandeling richt zich op het versterken van vaardigheden, vergroten van zelfinzicht en het beter omgaan met dagelijkse situaties.

Bij RIOzorg werken we met multidisciplinaire, wetenschappelijk onderbouwde behandelmethoden, afgestemd op de specifieke hulpvraag van het kind of de jongere.

Onze behandelvormen bij AD(H)D:

  • Psycho-educatie: uitleg over AD(H)D aan kind, ouders en school. Dit biedt inzicht in het gedrag en hoe daarmee om te gaan.
  • Mediatietherapie: behandeling waarbij ouders/verzorgers actief betrokken worden, om vaardigheden aan te leren voor thuis en school.
  • Specifieke schooladviezen: onze behandelaren ondersteunen leerkrachten met praktische tips over structuur, prikkelreductie en omgangsvormen.
  • Begeleiding voor ouders/verzorgers: ouders leren hoe zij hun kind effectief kunnen ondersteunen en sturen zonder escalatie of frustratie.
  • Medicatie (indien passend): medicatie is géén standaardoplossing, maar kan – in overleg met arts en ouders – ingezet worden om de aandacht en impulscontrole te verbeteren.

Waarom is behandeling belangrijk?

Een effectieve behandeling van AD(H)D helpt kinderen en jongeren:

  • beter te functioneren op school en thuis
  • hun aandacht en concentratie te verbeteren
  • impulsen te leren beheersen
  • sociale relaties op te bouwen
  • zich weer competent en begrepen te voelen

Behandeling draagt bij aan een betere kwaliteit van leven voor het kind/de jongere én gezin.

Concentratieproblemen met AD(H)D

Zijn er altijd medicijnen nodig bij AD(H)D?

Nee. Medicatie is een mogelijke, maar niet verplichte behandeloptie. Bij RIOzorg wordt altijd per kind gekeken naar de beste aanpak. Soms is psycho-educatie en ouderbegeleiding voldoende. In andere gevallen kan medicatie een zinvolle aanvulling zijn op psychologische behandeling.

Wij zijn niet vóór of tegen medicatie, maar kijken naar wat het kind/de jongere nodig heeft.

AD(H)D en dyslexie: een veelvoorkomende combinatie

AD(H)D gaat vaak samen met leerproblemen zoals dyslexie. RIOzorg werkt nauw samen met het Regionaal Instituut voor Dyslexie (RID).

Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen met zowel AD(H)D als dyslexie een efficiënt en goed afgestemd behandeltraject kunnen volgen. Vaak wordt eerst gestart met behandeling van AD(H)D, waarna eventuele dyslexiebehandeling wordt ingezet.

Verklaringen en documenten bij AD(H)D

RIOzorg verstrekt géén AD(H)D-verklaringen voor bijvoorbeeld school of werk. Wel kunnen wij – op verzoek – de volgende documenten aanleveren:

  • Diagnostisch verslag
  • Behandelplan
  • Huisartsenbrief na diagnostiek
  • Huisartsenbrief bij afsluiting van het behandeltraject

Deze documenten kunnen worden gebruikt om extra ondersteuning op school aan te vragen of in overleg met andere instanties.

Boaz (11 jaar) dacht dat iedereen last van hem had

‘Ik had altijd het gevoel dat mijn klasgenoten last van mij hadden, mij niet leuk vonden. Ze gingen mij uit de weg maar ik begreep niet waarom. Mijn moeder heeft me toen aangemeld bij RIOzorg, ik vond het spannend en wist niet wat er ging gebeuren. Mijn gedrag bleek drukker te zijn dan gemiddeld, anderen hadden er last van. Ook kwam ik erachter dat mijn concentratie niet al te goed was, ik hoor en zie en bedenk altijd van alles dat andere kinderen in de klas niet meekrijgen. Raar vind ik dat, ik begrijp dat niet. Hier wordt nu aan gewerkt, we denken nog na of medicatie mij extra kan helpen. Met ‘wij’ bedoel ik mezelf, mijn ouders en de behandelaar van RIOzorg. Het gaat niet óver mij, maar mét mij. Dat vind ik echt fijn.’ Boaz, 11 jaar

Nu ik weet dat mijn concentratie niet al te goed is, werk ik hieraan en kan ik weer goed meedoen in de klas.

– Boaz (11) uit Arnhem

Concentratieproblemen met AD(H)D

Zeven indicatoren

In één oogopslag zeven indicatoren van AD(H)D herkennen? Download onze handige RIOzorg reikt aan kaart!

Download

Veelgestelde vragen

  • Is een druk kind, altijd een kind met ADHD?

    Hyperactiviteit is een belangrijk symptoom van ADHD, maar dit betekent niet dat het kind/de jongere direct ADHD heeft.

  • Schrijven jullie altijd medicatie voor bij AD(H)D?

    Nee, dit gebeurt in overleg met ouder(s)/verzorger(s) en kind of jongere als behandeling zonder medicatie onvoldoende vooruitgang oplevert, als de handvatten van (cognitieve gedrags)therapie niet toereikend genoeg blijken.

  • Verstrekken jullie AD(H)D-verklaringen?

    RIOzorg verstrekt geen AD(H)D-verklaring. Een diagnostisch verslag, behandelplan, (huisartsen)brief na diagnostiek of (huisartsen)brief bij afsluiting van het behandeltraject kan op initiatief van cliënt en/of ouder(s)/verzorger(s) met derden gedeeld worden om bijvoorbeeld extra ondersteuning op school aan te vragen.

  • Hoe meld ik mijn kind of mijzelf (als 16-plusser) aan bij RIOzorg (jeugd-ggz)?

    Om bij ons zorg af te nemen en het aanmeldproces te starten, is een verwijzing noodzakelijk. Men kan hiervoor terecht bij het wijkteam, de huisarts, de medisch specialist, de jeugdarts of bij de gemeente. De aanmelding verloopt via het online aanmeldformulier van RIOzorg.